måndag 7 januari 2008

Hobosexuell

Lite irreterande så är den skrivet i ett halvhjärtat försök till ett manus.
Jag är för lat för att skriva om den på ett vanligt läsbart format.


Det var ett himla tjat om könsroller. Tänk vad bra vi har det, som bara har två att välja mellan.
I en annan värld kanske det skulle finnas långt fler att hålla reda på.

Scen:
En mindre scen med publik. Det är mestadels kvinnor i publiken.

Aktörer:
Dr. Phil - En man i femtioårs åldern som ser ut som en arg stinns. Han har en fyrkantig mustach under näsan och hans huvud är runt som en fotboll, något som förstärks utav att han är flintskallig.
Gunnír Gunnírson - En bastant dvärg med mörkrött hår och en knölig potatisnäsa. Det finns inga spår av graciös hållning i honom.
Lellothén - En lång och tanig alv, med slät hud och knivskarp blick.

[In på scenen Dr Phil, med självsäkra steg. Han tittar in i kameran.]
Dr. Phil: Godkväll och välkomna till Dr. Phil. I dagens program kommer vi att få prata med personer som har gått tvärtimot samhällets påtvingade normer. Just det, dagens tema är "sexualtiet i midgård".
[Överdådlig intro spelas upp, med stora gyllende bokstäver där det står Dr. Phil]
[Dr. Phil sitter i en fotölj mitt på scenen. Bredvid honom finns två tomma fotöljer]
Dr. Phil: Vår första gäst blev av med sina familjeband när han kom ut med sin hemlighet. Vi träffar honom snart, i Dr Phil.
[Dr Phil tittar mot sidan av scenen]
Dr. Phil: Kom ut hit, Gunnír Gunnírson.
[In på scenen Gunnír Gunnírson. Han är helt slätrakad i ansiktet, har håret uppbundet i en välvårdadfrisyr.Han har platåskor på sig för att verka längre och en liten pilbåge hängandes över axlen. han är klädd i en brun väst och har en grön mantel på sig. Hans öron är spetsiga. Han går nervöst fram och skakar hand med Dr. Phil och sätter sig sedan i stolen bredvid]
Dr. Phil: Välkommen Gunnír. Du är alltså Elfsexuell. När upptäckte du det?
Gunnír: Jag har alltid gillat klä mig i alvkläder, så länge som jag minns. Just nu är jag utklädd som mitt alternativa jag, alven Ethrandil.
Dr. Phil: Ok, Gunnír...
[Gunnír avbryter Dr. Phil]
Gunnír: Ethrandil
Dr. Phil: Ethrandil, hur reagerade din familj på att du dras till alver?
Gunnír: Jag höll det hemligt väldigt länge, du förstår min familj är väldigt strikt och konservativ.
[Gunnír skrattar ett konstigt skratt som låter som om han härmar en alv]
Min mamma hade nog alltid misstänkt något och hon tog det inte lika hårt som min far. Min far blev ursinnig och kallade mig för blodsförädare.
Dr. Phil: så din relation till din familj är fortfarande dålig?
Gunnír: Den har blivit bättre. Min far släpper fortfarande inte in mig i borgen om jag har alvänner med mig.
[Gunnír släpper ifrån sig ett nytt nervöst skratt]
[Dr. Phil tittar in i kameran]
Dr. Phil: Missa inte när vi kommer tillbaka och pratar med mer Gunnír och vår nya gäst.
[Dr phill vänder sig mot Gunnír och ler medans han pratar med honom, mikrofonerna är av][reklam avbrott]
Dr. Phil: välkommna tillbaka. Vi pratade med Gunnír...
Gunnír: Ethrandil!
Dr. Phil : Ethrandil, som trottsat sin samhällets normer och klär ut sig till en alv, fast han är dvärg.Vad tycker dina vänner om det?
Gunnír: Mina närmsta vänner har acceptarat mig som jag är, dessutom är de flesta av mina vänner alver.
[nytt nervöst skratt].
Men jag har ju alltid känt mig som en alv, fångad i en dvärgs kropp.
Dr. Phil: Vi ska ta in vår nästa gäst, som tvärtom är en alv som är dvärgofil. Vi välkommnar Lellothén!
[Applåder. Lellothén kommer in på scenen. Han går med kutad rygg och böjer lätt på knäna för att se kortare ut. Han har en pösig särk på sig och han har ett långt ovårdat brunblont skägg. Han sätter sig ner bredvid Dr. Phil]
Dr Phil: Välkommen. Först måste jag bara fråga, är det ett äkta skägg?
[Lellothén ger i från sig ett skratt som han försöker låter mörkare än vad hans röst är, samtidigt slår han sig för magen och vinklar huvudet uppåt]
Lellothén: Nej, nej! Det är löstagbart. Men jag har länge funderat på att skaffa skäggimplantat!
Dr. Phil: Känns det svårt att vara så onormal mot vad sammhälet tycker?
Lellothén: Det kan vara tufft. Folk kan kalla mig så elaka saker. Ibland får man höra "yxälskare" och så vidare.Men jag umgås mycket med andra dvärgar. Vi brukar dricka mjöd och leta guld tillsammans. Min flickvän är Dvärg och jag har fler guldklimpar än hon har!
[Dr. Phil tittar in i kameran]
Dr. Phil: Kom ihåg, man är den man är och man behöver inte alltid vara det som andra kräver av en. Tack för att ni tittade.

Inga kommentarer: