onsdag 16 april 2008

Bruce Frantzis

Alla som inte bryr sig om qigong , sluta läsa nu.


Om jag ska sammanfatta vad jag tyckte om Bruce, så är han en mycket bra lärare, som är väldigt konkret. Han sprider en bra stämmning. Jag har aldrig stött på någon som har så mycket information om något! Han skulle kunna prata en hel dag om pekfingret.
De enda nackdelarna är att han är något...burdus i sitt språk, det andra är att han nog inte har någon aning om hur det är att vara "nybörjare". Den mängden information som han trycker på en och de avancerade övningarna som han visade är jag inte redo för på många många år!

Han visar alltid på sig själv vad han menar. Något unikt som lärare sällan brukar göra.
Att höra "sträck ut er handledsvrist genom att öka (vätske) flödet" är väldigt abstrkt och i mitt tycke omöjligt att göra. Men han visade , och jag trodde inte mina ögon när hans hanled flyttade sig flera centimeter utan att han använde några muskler!
(Han kunde göra samma sak med armbågsleden, anklarna och ännuvärre; plattorna i huvudet!)

tyvärr vågade jag inte fråga honom om att visa någut ur kampkost. Han har tränat för i stortsätt alla stora mästare som finns.

Jag hoppas jag får tillfälle att träna för honom igen, även om jag vet att det kommer dröja många år.

Jag är tacksam att han kom till sverige och jag är tacksam att Daniel tog sig besväret att annordna allt.

Inga kommentarer: